De grondlegger van jachthaven Cieco is Nicolaas Anthonius Hendrikus Kieken. Kieken wordt in 1888 te Rotterdam geboren, en is vanaf 1919 actief als scheepsbouwkundige en koopman. Met compagnon de Groot houdt hij zich bezig met de handel in jachten. De zaken gaan goed, want in 1920 verwerft hij een statig woonhuis aan de Herenweg 85 in Warmond, een huis dat er overigens nog steeds staat. Warmond bevalt goed, want in 1924 begint hij aan de Warmonder Leede een jachtwerf.

De start van de jachtwerf

Bij de start van de nieuwe jachtwerf van Nicolaas kieken hebben de Warmonders er nog geen vertrouwen in. Vooral de ligging van de werf aan de Leede trekt grote twijfels, door de veengrond die voor grote problemen kan zorgen. De heer Kieken zet echter door met het graven van steekhavens.

De oude Cieco haven

Een echte aanpakker

Naast de bouw van stalen motorjachten houdt het bedrijf zich bezig met de import van Amerikaanse Kermath scheepsmotoren. Nicolaas Kieken geeft een gedeelte van het werk uit handen, maar steekt ook zelf graag de handen uit de mouwen. Zonder problemen werkt hij nachten door om zijn ideaal te bereiken. Het ontwerp van de jachten laat Nicolaas A. Kieken over aan medewerker en jachtontwerper Wim Schram. Kieken staat bekend als een beminnelijk zakenman.

Samenwerking met de Vlijt

In 1929 begint Kieken de belangrijke samenwerking met scheepswerf ‘de Vlijt’’. Scheepswerf de Vlijt is tegenwoordig de Koninklijke De Vries Scheepsbouw uit Aalsmeer. De Vlijt levert twaafvoetsjollen aan Kieken, die ze daarna in zijn jachthaven verkoopt. Ook bouwt de Vlijt zes jachten voor Cieco naar het ontwerp van Wim Schram. De Vlijt bouwt op zijn beurt casco’s van Cieco af. De opvallend goede relatie tussen Cieco en de Vlijt duurt voort tot in de jaren vijftig.

Sultan van Boeloengan

Cieco geeft in september 1938 de Vlijt de opdracht om een stalen motorjacht te bouwen van 28.50 meter voor de Sultan van Boeloengan. Het sultanaat van Boeloengan vormde het noordelijkste deel van Nederlands Borneo. Het vier meter brede en zeven meter hoge (van kiel tot schoorsteen) schip is technisch en esthetisch zeer geslaagd, wat mede te danken is aan de gestroomlijnde boeg en de comfortabele inrichting. Bijzonder is de benedendekse salon aan de achterkant van het jacht.

Het jachtschip met de naam de ‘Warmond’ is het laatste jacht dat door ‘de Vlijt’ voor Kieken is gebouwd. De ‘Warmond’ is op 25 april 1939 klaar voor vertrek. Met het vrachtschip de ‘Poelau Tello’ is het jacht naar Nederlands-Indië verscheept. Het jacht zou de oorlog overleven. Op 1 mei 1945 is het schip door Australisch vuur zwaar beschadigd.

Personen uit de geschiedenis

Opname bij de tewaterlating in 1939. Tewaterlating 14 maart 1939. Op de foto geheel rechts scheepsbouwer Henk de Vries, met direct naast hem met hoed en bril Nicolaas Anthonius Hendrikus Kieken. De man geheel links op de foto is ontwerper Wim Schram.

De overdracht

Kieken heeft de werf in zowel binnen als buitenland bekend gemaakt. De gepassioneerde zakenman is lang actief gebleven in het bedrijf, maar legt na 29 jaar zijn levenswerk neer. Op zijn 75ste verjaardag in 1963 stopt hij met moeite zijn werkzaamheden. Met vertrouwen Kieken zijn levenswerk over aan de heer van Drecht met wie hij de afgelopen 9 jaar heeft samengewerkt. Na de overdracht treedt de heer Kieken nog een jaar op als adviseur.

Inmiddels is Cieco onderdeel van de STOKVIS Group.